keesengreet-fietseninspanje.reismee.nl

Keuzes en gevolgen

Zondag 21 mei

Montblanc-Manresa : 91 kilometer (953) Hoogtemeters 1216

Op de zonovergoten camping nemen we afscheid van Harry en Elly. Zij fietsen de route andersom. Nog één keer door het fraaie centrum van Montblanc en dan begint een heel aardige nieuwe fietsdag. Door de golvende wijnvelden , alles is mooi groen. Het blijft heuvelachtig maar de hoogte is nog maar de helft van wat we gehad hebben. Vandaag ligt het hoogste punt op 750 meter. Iets hoger dan de Ardennen. We rijden nu door dorpjes waar we ook mensen buiten zien en waar we even koffie kunnen drinken. We hebben een heerlijke afdaling met haarspeldbochten. Als het dan toch moet, dan maar goed. Als volleerde coureurs draaien we door de bochten.

De planning was eigenlijk dat we na 55 km. in de stag Igualada zouden overnachten. Maar de stad staat ons niet zo aan en het is nog maar twee uur. Het alternatief is nu om maar door te rijden naar de volgende stad met hotels: Manresa. We denken er zelfs nog even aan om de variant te nemen via Montserrat, een grillig gevormde bergketen die van oudsher voor de Catalanen een heilige betekenis heeft omdat de maagd Maria daar verschenen is. Er is daar niet alleen een klooster maar ook veel kerkjes en kapelletjes en de imposante rotsen. Kees weet dit alternatief uit het hoofd te praten bij Greet. Het is twee keer zo lang, héél veel klimwerk en geen overnachtingsmogeljkheden. Die zijn er wel in de grote stad Manresa. En dat is nog maar 30 kilometer. Dus dat wordt het, het verloopt nu allemaal volgens plan. Een prachtige fietsroute, toch nog ( in de verte) zicht op Montserrat en we zijn om half zes in Manresa. En daar gaat het weer mis.

Na het nodige zoekwerk, blijkt dat in deze stad nog maar één hotel is. Een al wat ouder mannetje is bereid, een stuk met ons mee te lopen (.....) want het is moeilijk te vinden.

In de prachtige historische stad loodst de man ons - onder een stortvloed van Spaanse volzinnen- bijna loodrecht omhoog naar de binnenstad en legt dan uit hoe we verder moeten. Na anderhalf uur , 250 hoogtemeters en 32 keer vragen ( alles in het Spaans) vinden we hotel Els Noguers. Te midden van een centrum met Mac Donalds, een reusachtig supermercado en naast een politiebureau. We zitten er echt helemaal doorheen. Wij genieten van het fijnste hotel ooit......

Maar over keuzes en gevolgen , als we ons gewoon bij het gestelde doel hadden gehouden, hadden we helemaal niet zo lang hoeven zoeken en afzien in deze grote stad zonder hotels. Maar ja...zo gaat dat....Dat houdt de spanning er in.

Philip

Misschien toch vooraf even hotelletje boeken via Booking.com ?

Kees

Probeer dit maar eens in Manresa.

Marijke

Mooie reis vinden wij, Het hotelverhaal klinkt bekend, het kan gewoon zo gaan. En als het lukt geeft 't niks.....

Ada

Jullie blijven positief. Bikkels zijn jullie.
na afloop hebben jullie mooie verhalen.

Erik Emens

Het lijkt mij wel een super mooie tocht hoor Kees & Greet. Soms zit het misschien ff tegen maar als je daar doorheen prikt maken jullie wel weer het een en ander mee op deze manier. Fijn dat het "weer" nu mee zit.

Jan en Coby

Als je alles van te voren weet , is er niet veel aan. Tel je zegeningen.

Marty

Wat een avonturen,veel plezier????????