keesengreet-fietseninspanje.reismee.nl

Gouden bergen

Zaterdag 27 mei (dag 20)

Cubières sur Cinoble - Bélesta: 67 km. ( 1339) Hoogtemeters 922.

Onze gastvrouw heeft de croissants te lang in de oven gehad. Ze zijn zwart geblakerd. Een heel klein excuusje, maar we krijgen geen nieuwe.

Het is een beetje Hollands weer. Bewolkt en een stevig briesje. Zelfs een beetje fris. Maar van dat laatste hebben we al snel geen last meer na 4 km. omhoog fietsen. Als we boven zijn komt de zon al weer tevoorschijn en lijken de bergen- met flarden van nevelslierten - met een laagje goud overgoten te zijn: ons worden niet gouden bergen beloofd. Ze zijn er gewoon....

Met ideaal fietsweer klimmen en dalen we van de ene groene vallei naar de andere. Een boommarter poseert even heel sierlijk op het midden van de weg en verdwijnt dan als een schicht in de berm. Die bermen zijn ook al een attractie op zich. Hier wordt niet gemaaid als de natuur op z'n mooist is: orchideeën, ratelaar, ridderspoor. Te veel om op te noemen en alles in kleurcombinaties die perfect zijn. Ook de prachtige dorpjes zijn een genot om dóór of langs te fietsen. In Bugarach loopt een man met grasmaaier door het dorp. We wisselen grapjes met elkaar uit om van voertuig te ruilen.

Met verwondering aanschouwen we ook de uitstallingen van bonte verzamelingen die op erven en tuinen ten toon worden gesteld. En natuurlijk ook de oude bouwwerken hoog op de heuvels. Die zijn telkens al van ver te bewonderen. Aan de Middeleeuwse brug van Puivert hangt een toilet vanwaar je behoefte 20 km lager in de kolkende rivier verdwijnt!

Er zijn nu geen wijnvelden weer maar koeien in een Alpen-achtig landschap. Er wordt veel gehooid. Als Greet daar even een foto van maakt merkt een oud mannetje op dat Kees wel heel flink is maar dat Greet wel bijzonder sterk moet zijn.

Eindpunt van vandaag is het plaatsje Bélesta. Het hotel biedt voor een redelijke prijs heel veel comfort- waaronder een zwembad- waarvan wij op deze zaterdagavond dankbaar gebruik maken. Wat een heerlijke fietsdag was dit weer.

Marty

Heb geprobeerd jullie te mailen ,is mislukt doordat er iets met jullie ontvangst mis was ,doe ik maar zo:Janny Verheij is :25 mei overleden en wordt ,a.s. Woensdag begraven im Poortugaal.sorry dat ik het bij de berichten moet plaatsen,ik neem aand at jullie het wel wilden weten.,lieve groeten van Marty

Kees

Bedankt voor het doorgeven Marty. Als jullie naar het afscheid gaan willen jullie dan ook namens ons condoleren? Bedankt alvast en groetjes van Kees en Greet.