keesengreet-fietseninspanje.reismee.nl

Herkansing

Vrijdag 26 mei

Latour de France-Cubières sur Cinoble: 52 km. (1273) Hoogtemeters 746.

Greet heeft vannacht danig ruzie gehad met haar slaapzak. Het ding gaf zich niet gewonnen. Het is bewolkt en bij wijze van uitzondering is de tent helemaal droog. Na 3 km drinken we in het stadje Estagel koffie. De zon heeft het wolkendek weer verdreven. Als we weer aan het genieten zijn van onze fietstocht in de mooie natuur komt ons een fietser tegemoet. Het is de zeventwintig jarige Daniël uit Putten (Veluwe) Hij fietst de route naar Barcelona van huis uit. Daniël is uit het goede hout gesneden. En we komen bijna niet uitgepraat.

Na een half uur gaan we toch maar verder. Bij Tuchan beginnen we aan het laatste deel van onze fietsreis : de Katharen-Baskenroute. Het lijkt bijna niet mogelijk, maar dit slotakkoord slaat alles! Het bijzondere daarbij is dat Kees 6 jaar geleden deze route andersom reed en het fotoschijfje met alle foto's kwijtgeraakt is ( zie fietsmeemetkeesengreet.reismee.nl . Nu is daar de herkansing. Greet is daar bijna nog blijer om dan Kees.

De indrukwekkende gorges , de burchten hoog op de bergen. Als kleine poppetjes fietsen we door de groene dalen tussen machtige bergwanden. Je voelt je heel klein en nietig. Je overdenkt het bijzondere verleden van deze streek. De tijd waarin een hevige strijd werd geleverd. Brandstapels, plunderingen en massamoorden. Het afwijkende geloof van de Katharen werd niet getolereerd door de officiële kerk. De burchten- hoog op de bergen- getuigen van dit alles.

De lucht begint ineens te betrekken. We hebben na ons angstige avontuur even geen zin in onweer in de bergen. In het gehuchtje Cubières sur Cinoble zien we een taverne met chambre d'hotes. We belanden in een wonderlijke collectie van voorwerpen en rariteiten uit grootmoeders tijd. De bewolking verdwijnt maar wij hebben nu eenmaal dit besluit genomen om hier te blijven en daar krijgen we geen spijt van want Daniëlle kan heerlijk koken en in gezelschap van een Frans echtpaar sluiten we de dag op deze manier af met een smakelijk diner.

Ineke

Die Greet....die heeft wat gevechten...worstelingen...is het geen handdoek...dan is het wel een slaapzak...Afijn zus...het kan natuurlijk slechter...Ook hier stijgen de temperaturen...vandaag en zeker morgen...tegen de 30 graden...(Oke...ik fiets dan niet) Dat je niks hebt met lastige bosmieren Kees...en een hoornaar snap ik...maar onderweg een kat tegen komen...is toch gezellig?? Greet heeft hem vast wat gegeven... Eerst een Daniel...en toen een Danielle...begreep ik dat goed?? Leuk dat je juist mensen ontmoet...gesprekken en ervaringen deelt...Leuk dat je opnieuw een herkansing hebt van de fotos Kees!!! Geniet van jullie verdere reis...en wees voorzichtig!!!

Ineke

Leuk...en geweldig dat je de link hebt gezet naar je reis in 2011 Kees......geweldig om (weer!!!) te lezen!!!

Kees

Wat een enthousiaste reacties op onze verhalen Ineke. Leuk hoor! En Kees geniet zeker van dit laatste stuk dat hij al eens gefietst heeft ( en waar hij dus geen foto's meer van had) . Kees was toen 62 en net gestopt met werken. Even oud als ik nu...dus wel leuk om het juist nú dit stuk nog een keer samen te fietsen. Kus van ons allebei!

Ineke

De oude verhalen lezend....en de foto''s bekijkend...las ik daar het verhaal (toen)van de ""salto"" van Kees...dat hij jouw na wilde doen...ooit eens...met je neus....Een klein beetje inschattend...(maar ik weet niet of ik gelijk heb...mijn aardrijkskunde is niet zo goed) De ""lijn"" die jullie nu fietsen...is dat globaal genomen...de lijn....(ja natuurlijk bergopwaarts en weer naar beneden) richting Pau?? Dan ga ik nu weer foto''s kijken....Internet gaat nu ook vast beter....net zoals het Engels...al hoewel...jullie praten vast Frans!!! XXXXXXXX Ineke