keesengreet-fietseninspanje.reismee.nl

Tour de France

Donderdag 25 mei

Maureillas- Latour de France : 61 km.(1221). Hoogtemeters 738

Duiven, een ezel, honden, campingburen en - volgens Greet- een nijlpaard zorgen er voor dat we op tijd wakker zijn. Het belooft een warme dag te worden. Het fietst heerlijk door het golvende landschap. Dit is de streek van Rousillon met wijnvelden en boomgaarden. Helaas is het fruit nog niet rijp. Het blijft altijd fascinerend om door de golvende wijnvelden te fietsen en langs de dorpjes die tegen de hellingen geplakt lijken.

Het stadje Thuir heeft niet veel bijzonders te bieden, maar wel 4 supermarkten. We hebben er net weer de eerste col op zitten en genieten van het gekochte lekkers in de schaduw bij een beekje. Daarna trappen we weer de bakoven in. Op het plein van Ille sur Têt geeft de thermometer 37 graden aan. Greet kijkt me vertwijfeld aan. Zij gebruikt haar tropen outfit . Vanaf hier gaan we ook nog eens 7 kilometer klimmen. Maar ieder nadeel hep zijn voordeel : hoe hoger we komen hoe meer wind er is.

En wat is het genieten! Wat is het toch mooi. De prachtige rotsformaties en bovenop de col het stadje Belesta. Dit was vroeger een pleisterplaats voor postkoetsen door de Rousillon. Maar ook 6000 jaar geleden al een nederzetting. In 1983 ontdekte men een collectief graf van 28 mensen en veel voorwerpen uit de prehistorische tijd. De afdaling is weer als een droom, met een groot stuwmeer ver beneden ons. Het wordt afgezaagd. We overnachten vandaag op de camping van Latour de France. Ja, ja we hebben dus echt de Tour de France gedaan . Zonder op te scheppen.

Flip

Nu maar proberen om de gele trui te behouden ( Dumoulin was vandaag minder fortuinlijk wat zijn trui betreft, het maag-darm stelsel lijkt weer op orde).
Staat er nog een tijdrit op het programma ?