keesengreet-fietseninspanje.reismee.nl

Mooi en lelijk

Dinsdag 23 mei

Viladrau- Figueres : 89 kilometer ( 1108) Hoogtemeters 623.

Als ontbijt krijgen we vanmorgen een wonderlijk mengsel van 3 soorten gebak en allerlei andere lekkernijen. We kunnen er mee op weg. Opnieuw speelt de zon een hoofdrol. We klimmen vandaag eerst naar een hoogte van 1004 meter. Zien in de verte de besneeuwde toppen van de Pyreneeën en lassen een paar fotomomenten in. Die komen er nog veel meer tIjdens de 30 km afdaling die dan volgt. Zo'n afdaling is eigenlijk niet te beschrijven of op foto vast te leggen. Het is een avontuur in een spookjeslandschap. Bij iedere bocht weer een nieuw waanzinnig mooi uitzicht; de zoveelste hop die in het struikgewas wegduikt, hagedissen die razendsnel onze wielen ontwijken. Berggeiten die natuurlijk net wegvluchten als je een foto wilt maken, wildstromende riviertjes met grote keien.

In een dorpje drinken we koffie bij een bar en stellen vast dat ze er stevig geïnvesteerd hebben in de toegankelijkheid. Er is een heuse hellingbaan aangelegd. Een wat oudere man met één been op een scootmobiel maakt daar dankbaar gebruik van. Hij sjeest naar boven, bestelt koffie, drinkt dat in 1 minuut op, steekt een sigaar aan en roetsjt weer naar beneden. Tot het stadje Angles gaat het zo door bijna zonder een trap te hoeven doen. Bij de supermarkt is weer alles te koop wat een fietser nodig heeft. Bij een laan met palmbomen consumeren we alles meteen in de schaduw. De temperatuur is behoorlijk opgelopen.

Over het tweede deel van onze fietsdag kunnen we kort zijn. Daar was gewoon niet veel aan. Eerst nog wel een aardig stukje over een via verde ( half verhard fietspad) langs de regionale weg naar Girona. Dan de drukte en hectiek van de stad . En van daaruit volgen we een geheel andere Gps track dan wij voor ogen hadden. 20 km lang over erg drukke wegen met veel stank en lawaai van het autoverkeer. Dan slaat de route af door een nagenoeg onbewoond deel van Spanje. We krijgen opnieuw beelden voor ogen van het eindeloos gezoek naar onderdak. Ineens is daar vanuit het niets een klein station met een spoorlijn! We staan nog geen minuut op het perron als de trein al stopt. Wat een bof! Voor 5 euro worden we 40 km verder gebracht tot in de stad Figueras. Opnieuw midden in de drukte moeten we even met de ogen knipperen. We vinden een hostel midden in de stad. Het was een dag met 2 gezichten.

Mieke

Wat kunnen jullie de reis mooi weergeven. Lijk net of we mee reizen.

Ingrit

Figueras, stad van Dali! Daar ben ik ook geweest :-)

Marty

Wat een mooie reis,een om nooit meer te vergeten,fijne reis????????????